Missä menee asiallisen markkinoinnin raja? Entä mikä on piilomarkkinointia? Netistä löytyy artikkeli jos toinenkin, mutta ei useinkaan perusteluja, miksi jokin on kiellettyä.
No tässäpä se markkinoinnin raamattu:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19781061
Kiteytetysti:
1. Markkinoinnin on näytettävä kaupalliselta (!)
2. Ilmoita markkinoijan nimi
3. Pysy totuudessa
4. Rakenna vertailut vertailukelpoiseksi
5. Ilmoita tarjousehdot
Esimerkkejä kielletystä markkinoinnista
- Bloggaaja esittelee hyödykkeen, jonka se on saanut markkinoijalta ilmaiseksi, mutta antaa ymmärtää toisin (1 §).
- Verkkokaupassa on kello, jonka mukaan hyödyke poistuu myynnistä tunnin kuluttua, vaikka myynti jatkuu (2 §).
- Verkkopalvelua markkinoidaan tietokoneohjelmistona (2 §).
- Yritys jättää oleellisia asioita mainitsematta vertaillessaan omaa hyödykettä kilpailijansa hyödykkeeseen (2 a §).