Kuluttajansuojalakiin on tehty joukoittain pieniä uudistuksia, jotka astuvat voimaan 1.1.2023. Poimin laista kolme tärkeintä uudistusta, jotka verkkokauppiaan kannattaa huomioida omassa toiminnassaan.

Alennusmarkkinointi

Kun tavaraa markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan, niin verkkokaupassa on ilmoitettava alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Tämä sääntö ei koske nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita, kuten esimerkiksi kalaa.

Aiemmin markkinoinnissa oli ilmoitettava tavarasta aiemmin peritty hinta, mutta ei enää. Toisin sanoen riittää, että kuluttajalle ilmoitetaan kaksi hintaa niin kuin ennenkin: myyntihinta ja tarjoushinta. Ainoa ero on se, että myyntihintana on ilmoitettava alin markkinointihinta alennusta edeltäneen 30 päivän aikana, eikä aiemmin perittyä hintaa.

Puhelinnumero ja sähköpostiosoite

Jatkossa verkkokauppiaan on ilmoitettava puhelinnumero ja sähköpostiosoite, vaikka ne eivät ole käytössä. Aiemmin verkkokauppiaan oli ilmoitettava puhelinnumero ja sähköpostiosoite, jos ne olivat käytössä.

Puhelinnumeropakon osalta mennään takapakkia. Kymmenen vuoden kuluttua suurin osa ihmisistä ei enää osaa tai uskalla käyttää puhelinta. Jo nyt moni pitää puhelinta äänettömällä tai ei vastaa numeroihin, joita ei tunne. Osa ihmisistä ei osaa puhua suomea ja osalla on puhelimen käytön estävä sairaus tai vamma. Ja niin edelleen.

”Uudistuva kuluttajansuojalaki syrjii verkkokauppiaita, jotka eivät syystä tai toisesta voi käyttää puhelinta. Jos esimerkiksi kuulovammainen verkkokauppias ei vastaa puhelimeen, niin kuluttaja antaa herkästi huonoa palautetta eri kanavissa. Tämän estääkseen verkkokauppiaan on paljastettava puhelinvastaajassaan terveystietojaan. Uudistuva kuluttajansuojalaki saattaakin olla perustuslain vastainen.” — Arttu Puuha

Tuotearvostelut

Tuotearvostelujen yhteydessä on ilmoitettava, ovatko arvostelut peräisin kuluttajilta, jotka ovat tosiasiallisesti käyttäneet kulutushyödykettä tai ostaneet sen, ja mahdollinen tieto siitä, miten elinkeinonharjoittaja on tämän varmistanut.

Tämä sääntö estää käytännössä tuotearvostelujen keksimisen itse tai vastaanottamisen satunnaisilta verkkokaupan sivuilla kävijöiltä, koska näissä tapauksissa arvostelujen yhteydessä on mainittava, etteivät arvostelut ole peräisin kuluttajilta, jotka ovat tosiasiallisesti käyttäneet kulutushyödykettä tai ostaneet sen.

Taustaa