Kansainvälistyminen
Olin odottanut pitkään sitä päivää, jolloin ehtisin selvittää yksinkertaisen asian: missä maassa Shopify käsittelee eurooppalaisten verkkokauppojen asiakkaiden henkilötietoja. Tämä päivä alkoi aurinkoisena; ei pitänyt sataa ollenkaan, mutta klo 14 paikkeilla alkoi sataa ja klo 16 satoi jo rakeita.
Vuosina 2014-2016 suomalaisessa verkkokauppateollisuudessa tapahtui paljon yritysjärjestelyjä: Soprano luopui verkkokauppa-alan tytäryhtiöistään, Tieto osti Smilehousen, Oscar Software osti ProsperCartin liiketoiminnan, Nets osti enemmistön Paytrailista, OP-Pohjola osti Checkoutin ja Finqu vaihtoi Y-tunnuksensa.
Euroopan komission suunnitelma, Action Plan on VAT, tähtää lopulliseen ALV-järjestelmään EU:n sisämarkkinoilla. Valmista pitäisi olla heinäkuussa 2022 ja verkkokaupankäyntiä koskien jo tammikuussa 2021.
Lahjakorttien arvonlisäverotus yhtenäistyi EU:n alueella 1.1.2019. Maksua vastaan annetut lahjakortit voivat olla jatkossa joko luovutusseteleitä, yksikäyttöarvoseteleitä tai monikäyttöarvoseteleitä. Ilmaiseksi annetut lahjakortit ovat alennuskuponkeja, joita koskee omat sääntönsä.
Posti SmartShip on kiteytetysti sanottuna verkkopalvelu, jota käyttämällä verkkokauppias voi tilata Postin paketti- ja rahtipalveluja, ja tulostaa niissä tarvittavat lähetysasiakirjat tarralle ja paperille.
Finpro käynnistelee verkkokaupankäynnin kansainvälistymiseen tähtäävää kasvuhanketta. Hankkeen tavoitteet ovat lehdistötiedotteen perusteella varsin kunnianhimoisia, sillä kansainvälistymisen suurimmat esteet ovat pysyneet samoina vuosikymmenestä toiseen. Kaivoin pöytälaatikosta esiin kirjoitukseni näistä esteistä Suomen ja Keski-Euroopan kuluttajamarkkinoiden välillä. Lopussa esitän oman ratkaisuni!